Touren met de gehuurde auto - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk - WaarBenJij.nu Touren met de gehuurde auto - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk - WaarBenJij.nu

Touren met de gehuurde auto

Blijf op de hoogte en volg Anouk

06 Mei 2017 | Suriname, Paramaribo

Hoi!

De hele week denk ik al ik moet even een blog schrijven, maar ik ben er nog niet aan toegekomen tot nu. Nu moeten jullie niet denken dat ik gigantisch druk ben hier, want dat is niet zo. Maar ben wel iedere middag na stage de hort op geweest deze week, met Ellen op bikini jacht, met Sanne op jacht naar souvenirtjes etc etc. Gezellig!

Maar vorig weekend hadden we dus een auto gehuurd… Vrijdag ging ik samen met Annieke de auto ophalen. We werden opgehaald bij ons appartement en halverwege kwamen we er achter dat we ons geld waren vergeten. Dom, dom, dom. Maar gelukkig werd het even voor ons voorgeschoten. Toen we er waren moesten we even wachten en toen begonnen de zenuwen toch wel een beetje te komen.. Ik had dan geen internationaal rijbewijs, maar zat er natuurlijks wel naast en toch wel spannend dat Annieke hier voor het eerst zelf ging rijden en dan ook nog links rijden. Maar oke, het moment was aangebroken en ineens was het natuurlijk stuiterdruk op de weg, zul je altijd zien. Na een tijdje wachten gingen we dan de weg op. Ik heb volgens mij echt hard gelachen van de zenuwen, maar wat deed Annieke het onwijs goed. Echt super stoer dat ze dit in het verkeer van Suriname durfde aangezien het hier een zooitje ongeregeld is in het verkeer. Annieke heeft het hele weekend gefungeerd als chauffeur en ik als navigator en ik vond dat we het samen goed deden! Zaterdag vertrokken we om 9.00 uur richting de Afobakadam, dit was zo’n 100 km rijden richting het zuiden. Onderweg begon het al keihard te regenen en bij de Afobakadam regende het dan ook nog steeds, jammer maar helaas. Dan de regen maar trotseren, want we zijn er maar één keer dus ik wilde het wel zien. Vanaf de Afobakadam zijn we doorgereden Overbridge. Overbridge is een plek om te chillen en te zwemmen. Toen we daar aankwamen regende het ook nog steeds, het begon overigens ook koud te worden dus een vestje aangetrokken. Ook hier ben ik maar door de regen gegaan om foto’s te maken en dingen te zien. Een aantal van de groep wilde toen naar huis in verband met het weer, dus ik ging denken, wat kunnen we nog doen en waar we niet nat worden. Juist, de vlindertuin. Wij op weg naar Lelydorp, eenmaal aangekomen bij de vlindertuin was deze net twee minuten daarvoor gesloten. Dus dan toch maar naar huis.
Op zondag gingen we weer op pad, nu gingen we om 10.00 uur weg en zijn we begonnen bij de vlindertuin. Iedereen was op z’n slippers aangezien we dachten dat dit wel kon. Maar dit kon toch eigenlijk niet, bij de vlindertuin kregen we een rondleiding met een heuse jungletocht. Dit is niet onwijs aan te raden op slippers met al die mieren die in je huid gaan zitten.. Bij de vlindertuin kweken ze ook schildpadden en slangen, dus deze hebben we ook gezien. Ik wil graag een keer een slang vasthouden en mee op de foto, maar toen hoorde ik dat het van die boa wurgslangen waren en toen dacht ik nee dat doen we toch maar niet.. Na de vlindertuin zijn we doorgereden naar de Colakreek. De Colakreek heeft deze naam doordat het water op cola lijkt. Dit is ook een plek om te chillen en te zwemmen. Dus dit deden we dan ook. Het was een gezellige plek om rond te hangen. Nadien zijn we weer richting onze appartementen gegaan. Deze dag hadden we trouwens wel lekker weer, zelfs de zon heeft nog even geschenen!
En dan hadden we nog de maandag, dag van de arbeid, dus vrij voor ons. Voor maandag stond eigenlijk White Beach op de planning, maar deze planning hebben we zondag nog omgegooid. Wat we zaterdag en zondag hadden gedaan was allemaal richting het zuiden en White Beach was ook weer richting het zuiden. Er zijn maar twee wegen richting het zuiden dus dat zou betekenen dat we weer dezelfde weg zouden rijden en daar hadden we toch eigenlijk niet zoveel zin aan. Dus we hadden besloten om een paar dorpjes langs te gaan. Zo staken we de grote brug over (waar ik in een eerdere blog over vertelde waar ik toen overheen ben geweest met de fiets) en kwamen we uit in Meerzorg, vanuit Meerzorg reden we richting Tamanredjo. Onderweg hierheen gingen we nog langs een plantage maar daar was helaas niet veel meer van te zien. Van Tamanredjo zijn we via Alkmaar naar Plantage Katwijk gereden. Bij Alkmaar hebben we plantage Leliendaal nog meegepakt. Plantage Katwijk zat helaas dicht, deze plantage is één van de weinig plantages in Suriname die echt nog in gebruik is. Hier wordt onder andere koffie verbouwd, hier wil ik nog wel graag een andere keer naar toe. Vanaf Plantage Katwijk zijn we naar Mariënburg gereden en hebben we daar een bezoekje gebracht aan een suikerfabriek van vroeger. Het hele proces gebeurde hier vanaf de suikerriet tot aan het product. Hier maakte ze bruine suiker, witte suiker en van het restafval werd Borgoe gemaakt. Borgoe is een rum die hier in Suriname veel wordt gedronken. Daarna zijn we vertrokken richting Nieuw-Amsterdam om een bezoekje te brengen aan Fort Nieuw-Amsterdam, dit was interessant. Hier werd veel verteld over de rol van Suriname in de Tweede Wereldoorlog, kon je gevangenissen zien en er was nog een tentoonstelling over de slavernij. Inmiddels was het 15.30 uur en was het wel tijd om huiswaarts te gaan aangezien de auto deze dag ook weer ingeleverd moest worden. Zo lieten we de auto even wassen voor 20 SRD (omgerekend 2,50 euro) en ze doen dat dan met de hand en ze doen er serieus veeeeel meer voor dan in Nederland. Het zag er weer piekfijn uit. Ik kan wel zeggen dat het een weekend was waarin ik veel van Suriname heb mogen zien en het was een gezellig weekend.

Woensdag vertrek ik voor een aantal dagen naar Aruba met Sanne, Annieke en Miranda. Hier heb ik heel veel zin aan, lekker vakantie vieren!
Verder, zit ik hier alweer ruim 11 weken wat betekent dat ik ook over 6 weken alweer in Nederland ben. De tijd vliegt! Er staan nog heel veel leuke dingen op de planning zoals, de Fredberg 3 daagse tour, kanotour, quadtour, dolfijnen en schildpadden spotten en nog een fietstocht. En ook moet het project van Miranda en mijn nog afgerond worden natuurlijk. Hier zijn we hard mee bezig, maar dat moet ook wel want 22 mei geven we de eerste voorlichting al.

Dus Nederland, tot over 6 weekjes!

Liefs, xxx

  • 06 Mei 2017 - 17:44

    Ineke Cremer:

    Wat heb ik weer van je verslag genoten Anouk.
    Heel interessant en wat beleef je veel.
    Leuk zo met de meiden,hè?
    Ga ook lekker genieten in Aruba.
    Ik wens je heel veel plezier.
    Ik skype van de week nog wel even.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2017

Fredberg

29 Mei 2017

Braampsunt, Weg naar Zee, project, ....

15 Mei 2017

Aruba

06 Mei 2017

Touren met de gehuurde auto

24 April 2017

Bezoek uit Nederland
Anouk

Actief sinds 03 Feb. 2017
Verslag gelezen: 498
Totaal aantal bezoekers 98401

Voorgaande reizen:

03 Februari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: