Bezoek uit Nederland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk - WaarBenJij.nu Bezoek uit Nederland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk - WaarBenJij.nu

Bezoek uit Nederland

Blijf op de hoogte en volg Anouk

24 April 2017 | Suriname, Paramaribo

Hoi Nederland,

Even weer een update uit Suriname.
Afgelopen week had ik bezoek uit Nederland, mama en Jetje waren hier. Ik keek er erg naar uit dat ze naar hier kwamen. Het was een leuke week, maar ook wel intensief. Mama en Jetje hadden ruim 5 uur vertraging van Nederland naar hier, dus ze waren pas in de nacht in het hotel. Ik ben dus zondags naar hun toegegaan. Na allemaal kaartjes en kadootjes gekregen te hebben had ik het idee om naar de markt aan de Tourtonnelaan te gaan, hier gingen we wandelend heen. Het was toch wel iets verder dan gedacht… Vervolgens zijn we gaan lunchen bij Zus&Zo, zijn we naar de palmentuin geweest en even bij Fort Zeelandia. Zo, nu was het wel weer genoeg voor hun eerste dag na een hele korte nacht. In de avond zijn ze nog wel even bij het appartement waar ik woon komen eten en hebben ze mijn huisgenoten kunnen ontmoeten. Helaas waren er twee huisgenoten niet omdat zij genoten van een vakantie in Rio.
De tweede dag dat ze hier waren stond er voor in de namiddag een trip gepland, namelijk ‘dolfijnen & kaaimannen’. In de ochtend hebben we eerst maar een bezoekje gebracht aan Paramaribo Zoo, deze dierentuin ligt bij ons appartement achter ongeveer. Het is een piepkleine dierentuin, met weinig bijzondere dieren. Maar ach, wanneer je in Paramaribo bent moet je dit toch een keer gezien hebben. Het was voor mij overigens al de tweede keer. In de namiddag gingen we dus op trip, al mijn huisgenoten gingen ook mee. We begonnen met dolfijnen spotten, hiervoor gingen we met de boot richting de Atlantische Oceaan. Na een kwartier geen dolfijn gezien te hebben was mijn geduld eigenlijk al wel weer op. Meer dan een paar vinnen hebben wij niet gezien, helaas maar waar. We meerden aan bij een ‘eilandje’ waar we te eten kregen (röti, blegh! Hier kan ik echt wel van kokhalzen). Na het eten deden we onze lange kleren aan en gingen we in een korjaal om kaaimannen te spotten. Hier keek ik heel erg naar uit, het leek me namelijk zo ontzettend tof en de spanning die er bij kwam kijken stond me ook wel aan. Ik ging samen met mama, Jetje, Sanne en natuurlijk een gids in een korjaal. Ik vond het wel spannend, aangezien ik ook enorm teleurgesteld zou zijn wanneer we geen kaaiman zouden spotten én vangen. Halverwege moesten we de korjaal over een dam heen trekken en toen gaf de gids aan dat diegene waarbij hij de kaaiman direct in de handen kon drukken achterin moest gaan zitten, dit was ik, en ik dacht echt hij vangt hem en drukt hem direct bij mij in de handen. Maar gelukkig ging het allemaal wat rustiger. Eindelijk kwamen we aan in het gebied waar de kaaimannen zouden zitten en onze gids had vrij vlot een kaaiman gespot én gevangen. De kaaiman kreeg een elastiekje om zijn mond en toen gaf de gids instructies hoe ik de kaaiman vast moest houden, dit ging op een vrij rustig tempo. De adrenaline gierde door mijn lijf, maar toen ik de kaaiman eenmaal vast hield dacht ik ‘eigenlijk is dit helemaal niet eng’. Na een uitgebreide fotoshoot heb ik de kaaiman doorgegeven aan Sanne, Sanne vond het ook erg spannend. Toen Sanne de kaaiman vasthield begon de kaaiman te bewegen en heeft ze hem uit haar handen laten vallen in onze boot. De kaaiman rende vet snel op mij af, naar achterin de boot. Ik schrok echt onwijs, ben gaan gillen en ben met mijn voeten en handen op de rand van de boot gaan hangen, zodat de kaaiman me niet kon grijpen, haha! Nadat de kaaiman was gevangen door een gids moest ik eigenlijk wel heel hard lachen, maar trilde ik toch ook nog wel even na. Nadat iedereen op de foto is geweest met de kaaiman zijn we weer terug gevaren en gingen we weer richting Paramaribo, tijd om te slapen.
Op woensdag hebben we met z’n drieën een bezoekje gebracht aan de centrale markt. Ik ben nu drie keer bij de centrale markt geweest, maar elke keer is het weer een hele ervaring om daar heen te gaan. Ik kijk me elke keer weer de ogen uit op de centrale markt, zo ook mama en Jetje. Bij de centrale markt worden veel soorten groenten verkocht, maar ook worden hier levende kippen (om te slachten), vis en andere soorten vlees verkocht. Er is dan ook een slagerij gedeelte, hier zie je dan onder andere varkensstaarten en boskonijnen geslacht liggen voor de verkoop. Het stinkt er als een tierelier, maar toch trekt het nog wel iedere keer mijn aandacht. Bij de centrale markt kun je ook terecht voor kleren, borden etc. En het mooiste van alles is, alles is super goedkoop. Af en toe kopen wij daar nog wel eens onze groenten. Woensdag ben ik ook met mama en Jetje naar mijn stageplek geweest, zodat ze kan zien waar ik mijn dagen van 8.00 uur tot 13.00 uur door breng.
Voor donderdag stond er een trip naar Santigron op de planning. Santigron is een dorp dat is ontstaan na 1900 na de afschaffing van de slavernij. Het is een gemengd dorp, de huidige bevolkingsgroepen zijn Saramaccaners, Aucaners en Matawai (kwinti). De bewoners leven zo dicht bij Paramaribo, maar ondanks de invloeden van de stad behouden ze hun tradities. Naar Santigron ging ik met mama, Jetje en Annieke. Op de heenweg zijn we gestopt in Lelydorp en hebben daar een bezoekje gebracht aan een groentemarkt. Vervolgens zijn we doorgereden naar Santigron. Hier kregen we eerst een welkomstdrankje en zijn daarna een bezoekje gaan brengen aan het dorp zelf. Ik had al eens eerder een dorp in het binnenland gezien en het was eigenlijk wel te vergelijken met elkaar, alleen was dit toch een tikkeltje ‘luxer’, maar ook rommeliger door alles wat er op de grond lag. Onze gids gelooft in het winti geloof, dit betekent dat je in geesten geloofd. Hier heeft hij ons veel over verteld, zo is er in Santigron ook een huisje waar dan geesten in wonen en zodra daar twee geesten komen en er ruzie ontstaat dan kan iemand uit het dorp met geesten praten en de ruzie ‘oplossen’. Het winti geloof is wel erg interessant, gewoon omdat het in mijn ogen beetje bovennatuurlijk is. Dus het is aan te raden om hier eens over te gaan Googlen. Binnen dit dorp is een huis dat alleen bestemd is voor vrouwen, vrouwen moeten in dit huis wanneer ze menstrueren. Aangezien je als vrouw dan onrein bent. Je mag dan niet bij je gezin leven en ook dus ook niet bij je echtgenoot slapen. Wat best gek was, was dat er afgelopen donderdag niemand in dit huis aanwezig was. En als je dan hoort dat het dorp +/- 700 inwoners heeft denk je toch dat er ergens iets mis gaat… Na het dorpsbezoek kregen we een maaltijd en hadden we tijd om te rusten. Tegen 15.00 uur gingen we met een korjaal naar een creek, bij terugkomst werd er een Surinaamse dans voor ons gedaan en werden we uitgenodigd om mee te dansen. Zo was onze dag alweer bijna ten einde. Op het allerlaatste moment zagen we nog een luiaard en deze konden we vast houden, dus zijn Annieke en ik nog even met de luiaard op de foto gegaan.
De andere dagen hebben we genoten van het zonnetje aan het zwembad. Het was afgelopen week heel mooi weer, maar ook erg warm. De temperaturen kwamen ongeveer op 35 graden uit. Ook zijn we nog verscheidene keren uiteten geweest, erg lekker en gezellig.
Zaterdagavond was het alweer tijd om afscheid te nemen, mama en Jetje vlogen namelijk zaterdagavond om 22.10 uur weer terug richting Nederland.

Gisterochtend zijn we met een aantal huisgenoten naar Fort Zeelandia gegaan, hier worden op zondag rondleidingen gegeven. De zon scheen heel fel, dus het zweet gutste me overal langs en de rondleiding was oersaai dus we zijn op een gegeven moment maar weggegaan en ergens wat gaan drinken. Het gebouw, dus het fort, zag er wel erg mooi uit. In de avond zijn we naar de film ‘Tuintje in m’n hart’ gegaan. Ik was best nieuwsgierig aangezien deze film in Suriname is opgenomen. Er waren dan ook veel plekken in de film die ik herkende. In Nederland ga ik deze film zeker op DVD kopen want het lijkt me zo leuk om deze film met anderen te kijken en dan mijn verhalen er bij te vertellen.

Voor komende week staan er een aantal feestjes op de planning, koningsnacht en koningsdag worden namelijk hier in Suriname ook gevierd. Voor komend weekend hebben we een auto gehuurd en gaan we andere, hopelijke mooie, plekjes van Suriname bekijken. We zijn lekker drie dagen vrij komend weekend aangezien 1 mei dag van de arbeid is, dus een vrije dag.

Zo, zijn jullie weer op de hoogte!

Liefssssss, xxx

  • 25 April 2017 - 10:36

    Ineke Cremer:

    Anouk, wat een gezellig verslag heb je weer gemaakt.
    Wat een belevenissen.
    Ook leuk voor Mama en Jetje dat jullie samen hebben kunnen
    genieten. Weten ze ook een beetje hoe jij daar leeft.
    Ook voor a.s. koningsnacht/dag veel plezier.
    In het weekend hoop ik dat jullie weer nieuwe mooie plekjes ontdekken.
    XXXXXX

  • 25 April 2017 - 10:40

    Ineke Cremer:

    Leuk de foto's die je mee stuurde.
    De kaaimannen stoer hoor.
    Doeiiii

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2017

Fredberg

29 Mei 2017

Braampsunt, Weg naar Zee, project, ....

15 Mei 2017

Aruba

06 Mei 2017

Touren met de gehuurde auto

24 April 2017

Bezoek uit Nederland
Anouk

Actief sinds 03 Feb. 2017
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 98416

Voorgaande reizen:

03 Februari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: